Brugerinddragelse – en kilde til værdifuld viden og loyalitet

Ofte ligger brugerne inde med vigtige guldkorn, når det gælder produkter og services. De ved. hvor skoen trykker, hvad der virker og ikke virker, hvad de vil have mere eller mindre af og vil generelt gerne tages med på råd eller have en finger med i spillet. Tænk bare på dig selv, når du handler, benytter den kollektive trafik, er i kontakt med sundhedsvæsnet eller benytter diverse it-løsninger. Eller du forhandler med dine børn.

Indsamlede brugerdata og intelligente systemer er én måde at gøre det på. Her får man stor indsigt, med vægt på stor. Til gengæld er det i mødet med enkeltpersoner eller grupper, at de specifikke og kvalitative guldkorn findes.

Brugerinddragelse er mange ting. Lige fra at udfylde spørgeskemaer og give feedback på din kundeoplevelse til at være med til at teste og udvikle nye produkter, services eller arbejdsgange. I sundhedsvæsnet går graden af brugerinddragelse fra informeret samtykke til brugerdreven innovation. Fra passiv patient til aktiv borger.

Gevinsterne ved brugerinddragelse kan være mange, hvis det bliver gjort rigtigt og af de rette grunde. Først og fremmest kan det give værdifuld viden om brugernes perspektiv, oplevelser, behov og forventninger. Både internt og eksternt. Derudover kan det være et godt værktøj til at trykteste nye produkter, ideer, løsninger eller samarbejdsformer. Begge dele kan være md til at reducere fejlskud, reducere konflikter, opnå bedre konkurrenceevne og større loyaliet. Og hvem ønsker ikke det?